Recenzie: Regatul Luminilor de Leigh Bardugo

Lumina este întuneric.
Întunericul este lumină.
     Ultimul volum al seriei aduce răsturnări de situație spectaculaose, iar adevărul ascuns printre hârtii se dovedește a fi o simplă fărâmă de speranță. Un nume se înalță orgolios, fulgerând acțiunea, trasând destinul personajelor într-un mod implacabil: Morozova. O născocire a oamenilor, un sfânt, un vrăjitor, un om care s-a jucat cu prea multe putere, o nălucă ce bântuie prezentul sau o posibilă sursă a unei puteri extraordinare? Ce faci când setea de putere este sădită în tine dinainte să te naști?
     Regatul Luminilor este finalul unei serii pe care o ador; seria Grisha, o serie ce nu m-a atras deloc la început, o serie a cărei descriere mi s-a părut seacă, dar pe care am ajuns să o recomand tuturor(câteodată pe o cale pașnică, câteodată pe o cale… mai puțin pașnică). Seria Grisha de Leigh Bardugo este aceea serie despre care vorbești încontinuu, la care te gândești multă vreme după ce termini de citit și pe care o privești cu melancolie. Când am terminat ultimul volum… a fost ciudat; am realizat că o să-mi fie dor de personaje și că autoarea a terminat totul prea repede. Voiam mai mult, voiam ca unele personaje să aibă parte de mânturire, să aibă parte de un destin bun.

După confruntarea cu Întunecatul, Alina a fost salvată de adepții Aparatului și dusă într-un lăcaș subteran pentru a-și reface forțele. Însă această îl cunoaște pe Aparat și realizează că intențiile lui nu sunt cele mai bune. Un plan de evadare, pus la cale de Mal, iscoada ea iscusită, o aduce pe Alina și noii ei aliați pe un teritoriu periculos. Cu Întunecatul guvernând, viitorul pare sumbru. Ultima bătălie a provocat prăbușirea Alinei din multe puncte de vedere, însă tot această bătălie a stabilit o conexiune între ea și Întunecat; acum, Alina este capabilă să mânuiască fâșii de întuneric.

Alina Starkov a trecut prin multe: ultima perioadă din viața ei s-a rezumat la pierderi semnificative, sacrificii, distrugerea a tot ceea ce însemna normal pentru ea, moarte, sânge, confuzie, oameni care luptă cu îndârjire pentru a-și îndeplini scopurile,  întuneric, lumină, putere, agonie și extaz. Balanța a înclinat de multe ori în defavoarea ei și, după ce l-a întâlnit pe Întunecatul, viața sa a devenit o continuă luptă pentru supraviețuire. Toate evenimentele din volumele anterioare au conturat o noua Alina. Novicea a dispărut. Alina din Regatul Luminilor este o luptătoare calculată, capabilă să facă strategii, să găsească soluții în situații disperate, să distingă adevărul de minciună și să-și folosească abilitățile pentru a spiona inamicul. Ea își redobândește puterea, o înalță printre întuneric, totul pentru oamenii care sunt sub dominația Întunecatului, pentru oamenii care și-au pierdut viața într-un mod nedrept, dar și pentru ea, pentru Mal, pentru o viață normală. Baghra, bătrâna neîndurătoare cu elevii ei îi dezvăluie Alinei secrete, amănunte vulnerabile din viața Întunecatului și se sacrifică pentru a-i salva acesteia viața. Pe umerii Alinei atârnă o mare responsabilitate și fiecare decizie este semnificativă.

Întunecatul, personajul meu preferat care... lipsește cam mult din carte! Recunosc că este posibil să nu fi lipsit atât de mult, doar că așa mi s-a părut mie. Mai singur decât oricând, Întunecatul este dispus să apeleze la orice pentru a-și îndeplini scopul. El își păstrează abilitățile din volumele anterioare, însă toate acestea au fost umbrite de singurătatea lui. Serios, personajul acesta teribil, capabil de cele mai mari cruzimi, are puterea de a te face să-l iubești în ciuda a orice. Îl iubești, îl compătimești, vrei să îi alini suferința, uiți de atrocitățile comise, îl urăști... toate la un loc. Faptul că răul- Întunecatul- este pus într-o astfel de lumină, pentru ca cititorii să nu-l urască este numai meritul autoarei; Leigh a reușit un lucru incredibil: m-a făcut să iubesc personajul negativ mai mult decât pe cel pozitiv. De asemenea, povestea lui de viață, dezvăluită de Baghra, te face să suspini și să te întrebi dacă Întunecatul de azi este numai rodul faptelor lui? Eu aș spune că nu este. A fost un simplu băiat, dar mult prea inteligent pentru propiul bine; Un băiat briliant care s-a folosit de ceea ce i-a spus mama lui. Putea avea o altă viață, un alt destin, însă circumstanțele și-au pus amprenta asupra lui. Am găsit un personaj aproape disperat; dorința lui de a o avea pe Alina vine din dorința de a nu rămâne singur. Doar cei doi au o putere nemaivăzută și Întunecatul știe că nu o să mai fie nimeni precum Alina.  Ar trebui să îl urăsc pentru toate dezastrele provocate, însă îmi este imposibil.

Mal este, aș spune eu, de nerecunoscut. La fel de loial, responsabil, protector, altruist, el o însoțește pe Alina de-a lungul acestui volum și se transformă într-o unealtă. Condus de principii nobile și de dragostea față de Alina, Mal este dispus să accepte cel mai mare sacrificiu. Trecutul îl prinde din urmă, dovedindu-i că ființa umană este supusă unor reguli de care nu poate scăpa. DAR!Nici măcar în acest volum nu am reușit să îl plac așa mult pe Mal. Pur și simplu, personajul lui nu este ceea ce îmi doresc și, cu siguranță, nu este ceea ce doresc pentru Alina.

Nikolai este același strateg nemaipomenit, glumeț, prezentabil și dispus să-și salveze poporul. Mi-a plăcut foarte mult că și-a demonstrat autoritatea, dar și simtul dreptății în fața tatăl său, în urma unei confruntări dintre el și Genya. Nikolai are mereu un as în mânecă și se gândește la binele poporului, la binele celor de lângă el. În plus, are puncte bonus pentru că o suportă pe Baghra cu stoicism.
 Nikolai are multe de înfruntat în acest volum și am putea spune că cel mai greu este că trebuie să câștige o bătălie cu sine; el luptă împotriva sinelui și efortul de a nu se pierde în monstrozitatea în care este transformat este dificilă.

Nu o să mă satur niciodată să laud această serie. Da, sunt nemulțumită de final, însă nu în totalitate. Mă așteptam ca autoarea să iasă din tipar, să nu scrie acel final previzibil doar pentru că așa este bine și corect, deoarece Leigh jonglează foarte bine cu povestea și cuvintele. Sunt fericită că Alina are parte de finalul ei fericit, dar de ce să se mulțumească cu ceea ce primește când putea să devină un personaj extraordinar? Alina este mulțumită de condiția ei și nu-i un lucru rău, dar îmi doream altceva. Nu pot spune că aveam așteptări, finalul a fost previzibil și, zic eu, inevitabil, însă tot am rămas cu un gust amar. Adevărul este că eu iubesc această serie, probabil că sunt prea implicată și, bineînțeles, subiectivă, așa că pot să mă plâng încă două ore, dar asta este, nu am puterea să schimb nimic. Unii sunt mulțumiți de final, alții sunt dezamăgiți, dar este normal pentru că toți avem un personaj favorit și un întreg film în minte. Cine știe ce părere veți avea voi?
     Seria Grisha este una dintre seriile mele preferate și o să citesc tot ceea ce o să scrie Leigh, întrucât merită, merită, merită! O să îmi fie dor de personaje, de lumea conturată, de tot, o să mă gândesc mereu ce s-ar fi întâmplat dacă alegerea Alinei era diferită, dar mă voi consola cu noua serie a autoarei, Six of Ccrows.