Recenzie: Oraşul Focului Ceresc de Cassandra Clare

Acest volum se poate achiziționa de pe site-ul Grupului Editorial Corint. Mulțumesc pentru acest volum și pentru sprijinul acordat.

O, Doamne! Nu am scris niciodată recenzia acestei serii, întrucât am început să o citesc înainte să scriu pe blog, dar acum îmi pare rău. Probabil că mulți dintre voi nu știți cât de mult îmi place modul Cassandrei Clare de a scrie, de a contura personajele, de a îmbrăca povestea cu un aer misterios. Indiferent de ceea ce spun unii, mie îmi place mult cum scrie, seriile ei ( Instrumente Mortale și Dispozitive Infernale) sunt printre preferatele mele, ceea ce înseamnă ceva, întrucât, deși a trecut ceva vreme de când am început să le citesc, tot le consider foarte frumoase. Dacă m-ar pune cineva să aleg între cele două serii... nu aș ști ce să fac, le iubesc în aceeași măsură.
     Lumea creată de Cassandra Clare este minunată și are de toate pentru toți: personaje pline de viață, personaje care trăiesc, se bucură, suferă, se tem, personaje cu trăsături magice, dar și reale, o poveste încâlcită, suspans, mister, aventură, scene pline de acțiune, bătălii descrise foarte bine și emoții care se revarsă din fiecare scenă. În ultimul volum al seriei au fost coroborate toate cele enumerate mai sus. Finalul mult așteptat de toți m-a ținut lipită de paginile cărții, tocmai de aceea am terminat-o foarte repede, chiar dacă aveam în plan să citesc Prințesa Mecanică. Cu această ocazie, promit că voi posta pe pagina de facebook impresiile mele despre întreaga serie și despre fiecare volum în parte.
     Lumea, așa cum o cunosc personajele noastre, este pe cale să dispară. Sebastian, fratele lui Clary, cel care a dominat prin prezența lui volumul anterior, are un plan malefic și ar face orice în stă în putere pentru a-l îndeplini. Nefilimii sunt forțați să se înfrunte cu întunericiții, cei care sunt sub comanda lui Sebastian, armata care odată fusese umană; nefilimii preschimbați de Sebastian par a fi mai puternici decât oricând, mai ales că acesta găsește aliați peste tot.

Clary este un personaj care a evoluat pe parcursul celor șase volume. O simplă adolescentă a intrat într-o lume complicată, în care viața îi este în pericol constant. Dacă la început, Clary era o tânără naivă și impulsivă, aceasta a evoluat și se pate spune că devine o adevărată luptătoare. Bineînțeles, ea mai are mult de învățat, dar în acest volum nu mi s-a părut a fi impulsivă și atât. Este conștientă de pericol, deși are momente în care se aruncă cu capul înainte fără să se gândească la consecințe, un exemplu bun ar fi lupta din Alicante, când intervine chiar dacă îi este interzis. Nu este singura impulsivă, întrucât acțiunea o obliga într-un fel să facă ceva. Nu are mult timp de gândire, nu-și poate cântări cu atenție deciziile.

Despre Jace am mai vorbit eu la un moment dat, am spus că este unul dintre personajele mele preferate și nu am glumit. Pe parcursul a celor șase volume ale seriei am ajuns să-l cunoaștem foarte bine pe Jace, vânătorul de umbre. Insubordonat, Jace are mereu la el replicile sarcastice  și usturătoare, de parcă ar umbla cu un dicționar specific în buzunar. E un personaj puternic, este un luptător desăvârșit, capabil să lupte pentru cei dragi, dar nu se poate spune că e lipsit de vulnerabilități. Un adevărat războinic, Jace Wayland este destul de cunoscut în lumea în care trăiește. Totuși, nu abilitatea de care dă dovadă în lupte l-a consacrat în rândul cititorilor, ci felul lui de a fi. Prin atitudinea zeflemitoare a cucerit inimile tuturor. Ironia caracteristică este atât un mecanism de apărare, cât și o modalitate de a atrage atenția celor din jur. De asemenea, Jace nu este doar o carcasă dură, el o iubește pe Clary și afecțiunea lui nu poate fi pusă la îndoială.  E un personaj complex, despre care se pot spune multe, mai ales dacă luăm la bani măruți atitudinea lui din multe scene.
     În acest volum este în pericol, chiar dacă el și Clary par a avea o portiță de scăpare. Focul Ceresc este în el, îi curge prin vene și îi oferă o putere pe care nu o poate controla. Tot Focul Ceresc este cel care îi redă unui Frate Tăcut (Acel Frate Tăcut) o parte din viața lui. Ultimul din neamul Herondale cred că îl face mândru pe al nostru Herondale din seria Dispozitive Infernale.

Sebastian e absolut nebun. Inteligent, da, dar de-a dreptul smintit. Cred că dă dovadă de-o cruzime greu de suportat, însă nu îl poți învinovăți în totalitate. Până la urmă, când a cunoscut el omenia? I s-a dat șansa să fie uman? Nu prea. Știu că putea renunța la planurile lui și că, teoretic vorbind, te poți îndrepta, însă este altceva în cazul lui. Sebastian a fost născut și crescut pentru acest lucru, pentru distrugere. A fost o armă, ceva de care trebuia să te folosești. Nu-i justific metodele sau comportamentul, dar pare cumva că destinul lui chiar a fost scris dinainte și nu are un cuvânt de spus. Este singurul personaj din carte, ce, într-o anumită scenă, m-a făcut să am ochii în lacrimi. Serios! Tocmai el, tocmai cel rău a stârnit mâhnirea și tristețea în mine. Paradoxal, nu l-am detestat niciodată pe Sebastian, deși el a cauzat multe probleme și pierderi și aceea ultimă scenă mi-a arătat de ce n-am avut niciodată nimic împotriva lui.

M-au bucurat mult detaliile legate de Dispozitive Infernale, dar și de noua serie a Cassandrei.  Ne este prezentată și Emma, protagonista noii serii, o fată care mi-a plăcut din primele scene, ceea ce mă face să cred că o să fie o minunăție următoarea carte. Curajoasa Emma, fata care rămâne orfană, dar care pare a avea mai multă minte decât unii adulți. Nu știu cum a reușit Cassandra să țină minte tot felul de detalii și să le îmbine într-un mod armonios, dar presupun ca este nevoie de multă muncă. Și acel Frate Tăcut... Mă bucură noul lui destin.
     Parcă în acest volum, autoarea s-a concentrat asupra tuturor personajelor și au fost reliefate cât se poate mai bine. Descrierea tuturor locurilor prezentate de autoare este fascinantă și nu credeam că ar putea fi altfel, normal. chiar mi-a fost dor de tot ceea ce a pus Cassandra în această serie, în lumea vânătorilor de umbre.
     Am fost absolut cucerită și parcă nu îmi vine să cred că totul s-a dus. S-a terminat seria și nu știu ce părere am despre asta. Nu voiam să mai existe alte volume, dar era plăcut să știi că este o continuare, era ceva în așteptarea aceea. E greu să explic totul, dar o să-mi fie dor de toate personajele. Mă voi consola cu noua serie, măcar asta. Acestea fiind spuse, recomand seria eu mai mult decât oricine. Eu nu am fost deloc atrasă la început (da, mi se întâmplă des să fiu reticentă și apoi să ador o carte/serie), dar am sfârșit prin a-mi plăcea extrem de mult ceea ce scrie Cassandra Clare.