Recenzie: Experiment de Veronica Roth

Experiment este un volum care va distruge lumea distopică deja creată și va modifica traiectoria tuturor personajelor. Un volum fatidic, unde viața este umbrită de moarte, unde trecutul acaparează prezentul, transformând realitatea actuală într-o amintire. Acțiune, secrete, răzbunare, nevoia de putere, control, minciuni și iubire, totul și nimic...doar în Experiment.

Ultimul volum al seriei a șocat o lume întreagă, lăsând în urma lui lacrimi, stupefacție, furie, dar și durere, deoarece personaje dragi cititorilor sunt supuse unor încercări crunte.

Experiment așteaptă cititorii cu o supriză, autoarea folosind dubla perspectivă. Aceasta ne oferă mult mai multe informații importante pentru a descifra misterele din jurul conducerii puternice. Având în vedere că, în volumele anterioare, priveam totul prin ochii lui Tris, acum ne vom delecta cu o altă perspectivă, a unui personaj iubit de toți fanii seriei, cea a lui Four. Pe de o parte, consider că a fost o alegere inteligentă, întrucât s-au evidențiat extraodinar de bine diferențele de opinie dintre Tris și Four, dar și modul în care receptează lumea înconjurătoare. Din punctul meu de vedere au fost două personeje unite de forță, de un sentiment puternic, dar și de dorința de a aparține cuiva. Ultimul volum a fost un prilej pentru a vedea cu adevărat deosebirile dintre membrii cuplului, deosebiri pe care niciunul nu le poate anula. Aceste deosebiri i-au unit în aceeași măsură în care i-au îndepărtat. Pe de altă parte, această perspectivă dublă a reprezentat o limitare în ceea ce privește cunoașterea mediului înconjurător. Mi s-a părut că puteam afla mult mai multe, dar nu mi s-a permis. Este posibil să se fi întâmplat asta, deoarece eram obișnuită să înțeleg totul doar din perspectiva lui Tris.

Primul conflictul de principii a fost dus între două categorii de oameni: cei care își doresc distrugerea facțiunilor(cei care au preluat controlul orașului) și cei care ovaționează existența facțiunilor(Loialii). Loiali au demarat o acțiune prin care au părăsit orașul aflat deja sub conducerea lui Evelyn(mama lui Tobias), astfel că, personajele principale au fost conduse într-o aventură ce le-a distrus credința în lume, în regulile și legile lor. Trecutul, cunoscut de ei, s-a transformat în nimicnicie, iar eu sunt obligați să accepte un adevăr care poate fi, de fapt, o minciună. Toți pot fi mințiți, manipulați, transformați, uciși. În cine să ai încredere? În cei care te-au trădat sau în cei care te pot trăda?

Personajul meu preferat din acest volum e, fără doar și poate, Tris. Evoluția sa a fost impecabilă. Dacă în al doilea volum, Insurgent, am găsit o Tris dezumanizată, deteriorată, care își dorea să moară pentru a scăpa de sentimentele de vinovăție, aici găsim o Tris conștientă de propriile alegeri, dar și de puterea lor de a influența destinul altora. Tris și-a dorit să trăiască, să fie alături ce persoanele dragi care i-au mai rămas, însă a dorit, de asemenea, corectitudine. Această nevoie de a nu nedreptăți oamenii a împins-o în alte lupte, atât sentimentale, cât și fizice. Tris a devenit o persoană loială, dar loialitatea ei nu se îndrepta spre o facțiune, ci spre oameni, spre viață, spre corectitudine. Decoperirile despre trecutul ei, despre mama sa, ce ascundea un mare secret, nu i-a umbrit judecata; a fost capabilă să vadă adevărul și să ierte, în cele din urmă. Sacrificiul ei nu a fost neapărat unul voit; mai degrabă a fost unul necesar. Dacă Tris proceda altfel, alegea altceva, viitorul ei ar fi stat sub semnul morții, al vinovăției și al disperării. Da, cu siguranță, Tris s-a comportant exemplar în acest ultim volum al seriei și...o să ne  fie dor de ea!

Tobias/Four a făcut în așa fel încât părerea mea despre el nu a fost niciodată constantă. În 80% din carte,  era un personaj tulburat de noile descoperiri, de frică, de neîncredere, așadar opinia mea despre el a suferit transformări majore. Datorită perspectivei sale, am văzut un Tobias naiv, vulnerabil, prins într-un conflict psihic, captiv într-o lume unde ambii săi părinți sunt distrugători. L-am descoperit pe Tobias ca fiind mai sensibil, mai...copil(dacă pot spune asta). Se afla, cumva, prezent în trecutul lui; acesta îi învăluia viața și de acolo pornea sentimentul de nesiguranță, de neîncredere.

Recomand acest volum, cu un final la care nimeni nu se aștepta și care mi-a smuls câteva(mai multe) lacrimi! Fiți alături de personajele dragi pentru că s-ar putea să fie ultima oară când le vedeți în acțiune!